Babels torn

Babels torn

Babels torn Av Peter Bruegel

Pieter Breugels senmedeltida inflytelserika skildring(ca 1370) skildrar byggandet av Babels torn.
Hans bildtorn bygger på Colosseum i Rom, medan senare koniska skildringar av tornet, som visas i
exempelvis Doré s illustration, liknar mycket senare muslimska torn vilka observerats av
1800-talets upptäcktsresande i området, särskilt då Minareten av Samarra.

Minareten i Samarra, Irak

Minareten av Samarra, Irak

Confusion_of_Tongues
MC Escher visar en mer stiliserad geometrisk struktur i sitt träsnitt.Babel-escherBerättelsen handlar om hur alla på jorden talade samma språk. (Genesis 11:1)
När människor flyttade från öst, bosatte de sig i landet i Babylon. (Genesis 11:2)
Människorna där försökte göra tegelstenar, bygga en stad och ett torn som gick ända upp till himlen,
för att göra sig ett namn, så att de inte skulle spridas över hela världen. (Genesis 11:3-4)

Gud kom ner för att titta på staden och tornet, och påpekade att som ett folk med ett språk,
fanns ingenting som de sökte som skulle vara utom räckhåll för dem. (Genesis 11:5-6)

Gud gick så ner och förändrade deras tal, så att de inte kunde förstå varandra och skingrade dem över jordens yta,
och de slutade att bygga på staden. (Genesis 11:7-8)

Etymologi
Frasen ”Babels torn” visas faktiskt inte i Bibeln, det är alltid ”staden och dess torn” (אֶת – הָעִיר וְאֶת – הַמִּגְדָּל) eller bara ”staden” (הָעִיר).
Enligt den bibliska etymologi, fick staden namnet ”Babel”, från det hebreiska ordet ”Balal”, vilket betyder att virrvarr.
Det hebreiska verbet לבלבל (Lebalbel) betyder ”att förvirra.”
Olika engelska översättningar använder olika ordförråd ibland med olika betydelser, men utan betydelse för historien.
Teman
Berättelsen förklarar språkförbistringen: variationerna i mänskligt språk.
Berättelsens tema är konkurrensen mellan Herren och människan.
Temat återkommer i berättelsen om Adam och Eva i Edens lustgård.
Den första judiska tolkningen finns i Flavius ​​Josephus som förklarar byggandet av tornet som
hybris och ett trots mot Gud utförd av den arroganta tyrannen Nimrod.
Andra läsningar av texten ser Guds handlingar inte som ett straff för stolthet,
utan som ett orsaksamband av kulturella skillnader,
och presenterar Babel som civilisationens vagga.
Genre
Berättelsen om Babels torn (Första Moseboken 11,1-9)
förklarar ursprunget till mångfalden av språk.
Gud var bekymrad över att människor hade för mycket frihet att göra som de ville, så Gud tog in i flera språk i sin skapelse.
Således var människor uppdelade i språkliga grupper, som inte kunde förstå varandra.
Ordlekar om staden Babel, och buller från folkets ”babblar” finns i de hebreiska orden.
Enligt en modern legend var ”säck” sista ordet yttras innan förvirringen språk.
Fritt efter Wikipedia

Tags: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Whatever. Eva Lindgren skriver om det.