Tempera

tempera

Tempera, ett målningsmedium som har stor potenitial. Med tempera kan du måla på trä, läder, sten, plast, duk och skapa en hållbar målning. Med ljusäkta pigment kan målningen hålla i många hundra år.

Finns det ljus vi inte kan se?
Ja, det gör det!
Solljuset innehåller ultraviolett strålning som vårt öga inte kan se.
Det är ljus våra ögon inte kan se, men vår hud påverkas av det –
vilket vi märker då vi får en solbränna. Djurs ögon skiljer sig från
våra, och insekter och vissa fåglar kan se ultraviolett ljus.
De uppfattar alltså världen på ett annorlunda sätt än vi!

Ljus är också partiklar.

Människans fascination för färger är inget nytt. Naturliga färgämnen kan man hitta i såväl växter som
i djurvärlden och i mineraler. Långt innan det fanns kemister som kunde framställa färgämnen i
laboratorier kunde man extrahera färger från blommor, löv, rötter och bark. Extrahering och
preparering av färgämnen nämns i kinesisk litteratur redan 2600 år f Kr, och det kan ha varit ett av
människans första försök att tillämpa kemi!
Jämfört med röda eller gula färger är det inte vanligt att finna blå färger i växter, och dessa var
således särskilt värdefulla.
Indigofera tinctoria, eller äkta indigo, var en viktig källa till blå färg.
Den kostbara lapis lazuli likaså.

Många av de pigment som konstnärer använder är mineraler eller färgade jordar från olika områden av världen.
Andra är syntetiskt framställda för att likna de pigment som är för giftiga att använda i naturlig form.

Tempera, även känd som äggtempera, är ett permanent snabbtorkande målningsmedium bestående
av färgade pigment blandade med ett vattenlösligt bindemedel. Mediet är vanligtvis ett klibbigt material som äggula eller något annat som kletar exempelvis mjölkämne, kasein.

Tempera hänvisar också till målningar gjorda i detta medium och syftar också på ordet temperament.

Traditionen med temperamålningar går långt tillbaka i tiden, och exempel från de 1:a århundradena e.Kr.existerar fortfarande.
Äggtempera var en primär metod för målning innan 1500 då den ersattes av oljeriven färg.
Tempera är ej att förväxla med gouache, som är pigment blandat med gummi arabicum, och saknar de egenskaper som temperan har.
En färg som består av pigment och lim som används som plakatfärg kallas också ”temperafärg”,
även om bindemedel och ljushållfastheten i denna färg skiljer sig från traditionell tempera.

300px-Fayum-34Historik
Temperabemålning har man funnit på dekorationer på de tidiga egyptiernas sarkofager.
Många av Fayums mumieporträtt är gjorda med tempera.
En besläktad teknik har använts också i gamla och tidiga medeltida målningar som finns i flera grottor och klipptempel i Indien.
Högklassig konst med hjälp av tempera skapades i Bagh Caves mellan slutet
4 och 10-talen e.Kr. och i det 7:e århundradet i Ravan Chhaya bergrum, Orissa.
Tekniken är känd från den klassiska världen, där den var det huvudsakliga målningsmediet som
användes för panelmålning och illuminerade manuskript i den bysantinska världen, medeltida och tidig renässans Europa.
Temperamålning var det primära panelmålningsmediet för nästan varje målare i den europeiska medeltida och tidiga renässansen fram till 1500.
Exempelvis är alla bevarade panelmålningar av Michelangelo utförda i äggtempera.

Oljefärg,
Kan ha sitt ursprung i Afghanistan från de  5: e – 9: e århundradena
och migrerade västerut under medeltiden och kom så småningom att ersätta temperan.
Olja ersatte tempera som det viktigaste mediet för att skapa konstverk under 15-talets början i Nederländerna,
omkring 1500 i Italien.
Under 1900-talet fanns det väckelser i temperatekniken i västerländsk konst, bland prerafaeliterna, socialrealisterna och andra.
Temperamålning  används fortfarande i Grekland, Tibet och Ryssland för att måla ortodoxa ikoner eller buddistisk konst.

Tekniker för att framställa tempera
Temperan var traditionellt riven för hand – torrt pulverpigment blandas i ett bindemedel,
såsom ägg, lim, honung, vatten, mjölk (i form av kasein) och en mängd olika växtemulsioner.
Temperaberedningen börjar med att man placerar en liten mängd av pigmentpastan på en palett, skål eller i en plastmugg
och tillsätter en lika stor volym av bindemedlet som av pigmentet.
Vissa pigment kräver något mer bindemedel, andra kräver mindre.
Några droppar av destillerat vatten tillsättes, sedan bindemedlet (äggemulsionen)
tillsätts i små portioner till önskad konsistens.
Ju mer äggemulsion desto mer genomskinlig färg.
Vissa pigment exempelvis krapplack kräver ett par droppar sprit för att lösas.
Äggtempera
Den vanligaste formen av klassisk temperamålning är ”äggtempera”.
För denna form oftast endast innehållet i äggulan används.
Äggulan rullas på en bit duk för att helt avlägsna all vita, och blandas sedan med vatten.
Den vita delen av ägget och membranet av äggulan avlägsnas.
Äggula används aldrig bara med pigment, då den nästan omedelbart torkar och spricker, utan blandas med vatten.
Vissa medel tillsättes alltid, i varierande proportioner.
Ett recept kräver vinäger (1:1 proportion till äggula volym),
andra recept föreslår vitt vin (1 del äggula, 2 delar vin).
Vissa skolor äggtempera använder olika blandningar av äggula och vatten.
Äggoljetempera
I mitt recept som jag fått av Lasse Andreasson använder jag hela ägget,
+1 del damar (lilla delen av äggskalet) och +1 del linolja(stora delen av äggskalet)
och lika mycket vatten som detta tillsammans och ett par droppar lavendelolja
(lavendeloljan går bra att ersätta med lite ättika, som också hjälper att lösa vissa flyktiga pigment som viridian och krapplack,
men också konserverar emulsionen något).
Damar, damar gummi, en ren lösning producerad av träd från familjen Dipterocarpaceae, liknar mastix men är vitt.
Om du vill göra eget Damarlack behöver du tre saker: Damarkristaller, äkta terpentin och vitt bivax (för att ge ett matt damar).
Köp de mest färglösa kristaller du kan hitta.
Köp dem i en genomskinlig flaska, så att du kan se vad du får.
Detta är särskilt viktigt om du inte använder ett märke som du redan litar från många tidigare inköp.
Leveranser av kristaller förändras hela tiden, så även gamla leverantörer kan förvåna dig ibland.
Om du måste beställa via e-post eller internet, använd leverantörer som du redan litar för andra material, som Old Holland eller Schminke.
Köp i små mängder om du försöker nya saker, så att om du får dåliga grejer du inte blir sittande med en enorm mängd av det.
Färgblandningen måste hela tiden justeras för att upprätthålla en balans mellan en ”fet” och
”vattnig” konsistens genom att justera mängden vatten och äggula.
Eftersom vattnet i temperan dunstar, måste konstnären tillsätta mer vatten för att bevara konsekvens
och för att balansera förtjockning av gula vid kontakt med luft.
Efter beredning kan färgen inte lagras så länge. Spara ett tag går bra.
Täck muggen/hinken du blandat i, med en liten bit gladpack och späd med några droppar vatten då och då, för att undvika att emulsionen torkar.
Har du lavendelolja eller ättika i temperaemulsionen så blir hållbarheten längre och möglar inte lika lätt.
Olika preparat använder äggvita eller hela ägg för olika effekt.
Andra tillsatser, såsom olja, damar och andra emulsioner vax kan modifiera mediet.
Äggtempera är inte en flexibel färg och kräver styva brädor, målad på duk kan temperan orsaka
sprickor och att bitar av färg ramlar av. Olika beroende på vilket pigment som använts.
Större risk för sprickbildning med zinkvitt än med titanvitt, större risk med umbra än med ockra.
Blanda inte i mer olja än ett förhållande av 1:1 med äggulans volym.
Det ger ett vattenlösligt medium med många liknande egenskaper som oljefärg, även om det inte kan målas tjockt.
Lasseshus72dpi
Tempera utomhus
Lasse Andreasson hade målat sitt hus helt i ljusblå äggoljetempera, och trots att huset låg väldigt nära havet
så verkade fasaden helt intakt efter flera år.
Läs också Lasses bok ”Tempera”
Caput mortum, ockra, titanvitt och kromgrönt

Gammal spegeldörr målad med vitt, caput mortum, ockra och krom grönt.

Själv har jag målat en dörr och fönsterfoder med tempera och det har hållit bra utan att flaga.
Temperan är dessutom lätt att bättra på.
Serracolla
Lasse lärde mig att blanda serracolla i min tempera då jag tyckte att färgen ibland var lite för rinnig.
Serracollan är uppvärmt bivax med hjorthornsalt som vispas i när vaxet är varmet.
Då bildas en kräm som kan blandas med äggoljetemperan för att göra den mer pastos och lik oljefärg till konsistensen.
Pigment
Några av de pigment som används av medeltida konstnärer, såsom Cinnober (innehåller kvicksilver),
Orpiment (innehåller arsenik), eller blyvitt (innehåller bly) är mycket giftiga.
De flesta konstnärer använder idag moderna syntetiska pigment, som är mindre giftiga men har
liknande färgegenskaper som de äldre pigmenten.
Ändå är många moderna pigment fortfarande farliga om inte vissa försiktighetsåtgärder vidtas,
som att hålla pigmentet vått när det lagras för att undvika dammet. Pigmentet kan blandas med destillerat vatten för att inte damma vid beredningen.
Temperakursenateljen72dpiSnabbt och långsamt
Temperafärgen torkar snabbt på ytan.
Den appliceras normalt i tunna, halvt ogenomskinliga eller genomskinliga skikt.
Temperamålning möjliggör stor precision när den används med traditionella tekniker
som kräver tillämpning av många små penseldrag eller ett långt penseldrag.
Färgen kan också schumras på en torr yta förr att skapa en ojämn genombruten effekt.
Tillämpas kan också en skrafferings teknik, där färgen kan skrapas bort så att den underliggande färgen syns.
Ytan
När temperafärgen torkat, ger det en jämn matt yta.
Eftersom det inte kan målas i så tjocka lager som oljefärg kan, har temperamålningar sällan den djupa färgmättnad som oljemålningar.
Färgen djupnar om lack appliceras, även om det inte är något jag rekommenderar.
Fördelen med temperan går då delvis förlorad.
Temperan har inget lager med olja som bryter ljuset utan ljusstrålarna träffar pigmentet direkt vilket gör att en temperamålning syns även i dunkelt ljus.
Temperafärger ändras inte över tiden, medan oljefärg mörknar, gulnar och blir genomskinlig med åldern.
Tempera fungerar bäst med ett absorberande underlag som har en lägre oljehalt i grunderingen än temperans bindemedel.
Traditionell tumregel är ”fett över magert”, och aldrig tvärtom.
Traditionellt målar man tempera på underlag som italiensk duk, träpanel, masonit och moderna kompositmaterial.
Grunderat papper används också.
temperagenomgang72dpiTemperakonstnärer
Även om temperan varit i onåd sedan slutet av renässansen och barockens epoker har det periodvis återupptäckts av senare konstnärer som William Blake, Nazarenes, prerafaeliterna, och Joseph Southall. 20-talet såg en stor väckelse i tempera. Europeiska målare som arbetade med tempera inkluderar Giorgio de Chirico, Otto Dix, Eliot Hodgkin och Pyke Koch. Rembrandt använde en undermålning av tempera som utgångspunkt för oljefärgen. (se Rembrandts sena måleri nu i Amsterdam)
Temperan pånyttföddes av 1900-talets amerikanska konstnärer
Tempera som målarmedium användes av amerikanska artister som regionalisterna Andrew Wyeth, Thomas Hart Benton och hans elev Roger Medearis, expressionister Ben Shahn, Mitchell Siporin och John Langley Howard, magi realister George Tooker, Paul Cadmus, Jared French, Julia Thecla och Louise E. Marianetti, konstdeltagare i League of New York instruktörerna Kenneth Hayes Miller och William C. Palmer, socialrealisterna Kyra Markham, Isabel Bishop, Reginald Marsh och Noel Rockmore, Edward Laning, Anton Refregier, Jacob Lawrence, Rudolf F. Zallinger, Robert Vickrey, Peter Hurd, och science fiction konstnären John Schoenherr, omslagsartisten Dune. Samuel Palmer, Gustave Moreau, Gustav Klimt, Edward Wadsworth, Bernard Cohen är andra vars mest betydande verk skapats med tempera. Isabel Quitanilla, 22/7 1938-24/10 2017, är en kvinnlig realist som jag just upptäckt, för sent dock, eftersom hon dog nyligen. Vill ändå uppmärksamma henne för hon är så bra!! Samtida tempera konstnärer: Philip Aziz, Ernst Fuchs, Antonio Roybal, George Huszar, Donald Jackson, Tim Call, Jim Luthor, Helen Clapcott, Altoon Sultan, Grégoire Michonze, Shaul Shats, Sandro Chia (t.ex. Studio 1986), Jon Gernon, Michael Bergt, Tim Donovan, Alex Colville, Peca Rajkovic, Beverley Bonner, Estefan Gargost,  Antony Williams, Elaine Drew, och Fred Wessel, Kimberly Zsebe, Daniel Ambrose, australiensiska konstnären Jeremy Gordon och Suzanne Scherer & Pavel Ouporov (ryska -amerikanska artister), Douglas Wiltraut, och David Tindle (engelsman).


Här kan vi följa Michael Palins resa till temperamålaren Andrew Wyeths hem och hemtrakter och se när han misslyckas med att skilja en gula från vitan i ett ägg. Varför göra det lätt för sig när man kan krångla till det? Intressant att han träffade Helga och fick höra henne berätta om sitt liv som Wyeths modell!

Svenska konstnärer som använder tempera
Sahn Gnista, Clas Oldenburg, Lasse Andreasson, Eva Lindgren(min sida)

Butiker som säljer pigment:
Konstnärernas centralköp, Fiskargatan, Mosebacke

  JORDI

http://www.wibofarg.se/ Kulturhantverkarna Natural Pigments (säljer pigment som kan vara svåra att få tag i, i Sverige, också i set med ”historiska pigment) Läs om pigmenten som användes på regalskeppet Wasa. Konsthögskolans och Riksantikvarieämbetets genomgång av gamla pigment.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 Comments to "Tempera"

  1. www.gogoplex.se skriver:

    […] Läs mer om tempera här>> […]

  2. agneta segerfelt skriver:

    Hej! Jag har målat många stora målningar i äggoljetempera på duk. Kanske har jag haft tur men aldrig har färgen spruckit eller flagnat. Men jag läser ofta att man bara kan måla på styva meteral. har det blivit till en ”sanning” som sällan prövas?

    Vänligen
    Agneta Segerfelt

  3. Eva Lindgren skriver:

    Det går bra att måla på duk. Att föredra är då äggoljetempera som är pigment blandat med hela ägget, olja och damar. Om du blandar äggtempera så använder du bara gulan och pigment. Äggtemperan är styvare.
    Se mina stora målningar i äggoljetempera på Liljevalchs vårsalong.
    MVH Eva Lindgren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Whatever. Eva Lindgren skriver om det.