Porträttmåleri en kommande trend

Som medlem på en sida för porträttmålare så kan jag avlyssna diskussionerna som går bland dessa.

Har ännu inte gett mig in i någon diskussion som jag har bedömt angelägen. Uppfattar problemen som eviga.

En konstnär får för lite betalt för sina verk för att kunna leva på sin konst, en annan har problem med kunden som inte är nöjd och kräver ett otal antal ändringar enligt uppgjort avtal ”tills kunden är nöjd”, någon talar om hur man ska räkna ut ett pris för sin konst, andra talar om osäkerhet om de konstnärliga metoderna, fotoprojektioner, print på canvas mm.

Porträttkonsten är en mycket svår konst. Åtminstone två personer bör bli nöjda med verket, konstnären och den som betalar för porträttet. Som vanligt när det gäller hantverk, konst mm så är det den som har stålarna som har den slutgiltiga makten. Tyvärr. Vill man inte ha den tågordningen så ska man nog inte jobba med porträtt utan ägna sig åt fri konst, utan beställare. Det är kanske inte lika lönsamt, men då behåller man sin integritet och kan skapa hur man vill. Det är dessutom lättare att måla ett landskap, eller en inre bild, de protesterar aldrig över likheten.
Vad det gäller fotoprojektioner, så vet vi idag att de många konstnärer av rang arbetat med fotografisk förlaga. Caravaggio beströk sin dukar med fotoemulsion och arrangerade speglar i sin studio så att bilden reflekterades på rätt sätt på duken. Modellerna hängdes upp i sinnrika konstruktioner för att se svävande ut. Picasso använde afrikanska konstvykort som förlaga för sina abstraktioner. Zorn arbetade efter fotografi, det gjorde Degas, Gauguin, Thomas Eakins också. Därför anser jag att det är bara en teknik, det är inte däri måleriet sitter. Kan man inte måla eller uttrycka sig visuellt så kommer man ändå inte särskilt långt med en massa teknik. Lusten att måla kommer inifrån.
När det gäller grafiska metoder anser en del att bildskapandet urvattnats av alla nya tekniker. Tänker på fotopolymer, fotogravyr, silcscreen, Ja kanske det. Men jag tror snarare att det är konstnärernas usla arbetsvillkor som urvattnar möjligheterna till att fullt ut kunna ägna sig åt sin verksamhet, utan att hela tiden snegla mot andra försörjningsmöjligheter, stipendieansökningar och påhittade projekt.

Idag, 20/4 2014, stötte jag på en sida som visade att porträtttrenden redan är ett faktum. I USA träffas man för att måla porträtt i stora grupper. Sidan jag hittade är från 13 maj 2013.
Särskilt en konstnär som heter Katherine Stone utmärker sig, men det finns många. Läs mer om det här >>

Gustav Klimt (Österrikare, 1862 – 1918) Blind Man (Der Blinde),1896 Olja på duk 67 x 54 cm Leopold Museum, Vienna In the years 1896-98 Klimt accomplished a number of men portraits. The Blind Man was published in the Ver Sacrum edition of November/December

Gustav Klimt (Österrikare, 1862 – 1918)
Blind Man (Der Blinde),1896
Olja på duk
67 x 54 cm
Leopold Museum, Vienna
In the years 1896-98 Klimt accomplished a number of men portraits.
The Blind Man was published in the Ver Sacrum edition of November/December

Porträtt av en ung flicka, Gustav Klimt

Gustav Klimt (Austrian,1862–1918)
Seated Young Girl 1894
Oil on wood
Leopold Museum, Vienna.

 

 

 

 

Måla i svartvitt:

 

Tags: , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Whatever. Eva Lindgren skriver om det.