Förgyllning på kredering

Förgylla tillvaron eller bara en bit trä?

Kredering, eller kritgrund, är en gammal metod för att preparera underlag för målning eller förgyllning. Krederingen görs av animaliskt lim, hudlim eller fisklim, som värmes i vattenbad, och krita i en tunn lösning. Krederingslösningen är vid påläggningen ofta mycket tunnflytande, som filmjölk, men används även i vissa fall i mer trög och närmast skulpterbar form. Krederingen kan läggas på både pannåer av trä för exempelvis akvarell-, olje- eller temperamålning, eller på snidat trä som exempelvis utsmyckade träramar. Ornamenterade tavelramar har ofta en grundstruktur som är snidad direkt i träet, och därefter har rammakaren byggt upp ytterligare detaljer genom att måla flertaliga lager kredering ovanpå varandra för att skulptera ett detaljerat mönster eller bladverk, innan ramen därefter förgyllts med bladguld. På äldre ramar kan man ibland se den kritliknande massan i sprickor eller vid avslagna hörn, där man kanske väntat sig att se trävirke, dessa kan man återskapa med en avgjutning av mönstret eller genom att bygga direkt med lite gips och lim.  Till förgyllning kunde till krederingen adderas ett lager piplera som poleras med ett blankstål och på så sätt kunde man skapa högre glans i förgyllningen, och göra skillnad på matta och blanka partier. Krederingen bemålades med engelskt rött innan guldet anbragtes. 

För akvarellmålning på pannå, en teknik som var vanlig under 1900-talets första decennier, läggs flera lager kredering på ett stycke lämpligt trä, varefter den får torka. Ytan slipas därefter med sandpapper, och ytterligare ett lager rent lim utan krita läggs på för att begränsa ytans sugande effekt – på samma sätt som akvarellmålare kan förlimma ett akvarellpapper för att justera hur mycket papperet ska suga upp färgen. För oljemålning kan kredering läggas inte bara på pannåer utan även på målarduk i flera lager för att förbereda duken. Krederingen fungerar även som ett skydd eller barriär för själva dukens väv för framförallt oljefärgernas nedbrytande verkan över tid. All kredering gjord av animaliskt hudlim och krita är dock mycket känslig både för stötar och sprickbildning, och idag avråds ofta från dess användning på målarduk. Vill man grunda en duk med modernare material kan man välja att blanda krita och panellack som ger ett mycket fint underlag både för tempera och olja. Den grunden kan användas på papper, pannå eller duk.

Som förgyllningslim finns Senneliers vattenbaserade lim som håller sig klibbigt i flera dygn.

Slagmetall finns att köpa i block eller på rulle, äkta guld eller gulmetall, vimetall eller rödmetall.

Slagmetall lämpar sig sämre tillsammans med kalkbruk.

 

Tags: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Whatever. Eva Lindgren skriver om det.