Ordlista för målare

Ordlista för målare

Alkydmedierna – en alkyd är ett syntetiskt harts som kan tillsättas oljefärg för att påskynda torktiden för färgen. Det är skillnad på lösningsmedelsavdunstning och oxidation, exponering för luft, den tid som ett pigment blandat med olja behöver för att torka.

Alkydfärgerna – dessa färger är allmänt kända som snabbtorkande oljefärger och kan vara praktiska att använda om du arbetar snabbt eller har en snäv tidsram för ett måleriarbete! Olika märken har olika namn t ex: Winsor & Newton har Griffin Alkyd. Alkydoljefärg har utvecklats mer för hobbymarknaden så att kvaliteten på de pigmenten ofta kan vara mindre intensiv än standardfärgen i artistkvalitet.

À la Prima – En italiensk fras som beskriver en målning som skapas helt i ett tillfälle. Det som kännetecknar ett verk skapat à la prima är färgernas fräschör. Tekniken kom att nå sin höjdpunkt under berbourmåleriets (utomhusmåleriet/plein air) storhetstid impressionismen, under 1800-talets mitt.

ASTM – en märkning på färgtuber som är en internationell standard för testning och materialkvaliteter.

diagonally

Skriet av Edward Munch

Bildkomposition – hur bilden byggts upp för att ge önskad effekt. Här kan man se om det finns starka underliggande former som diagonaler, trianglar, cirklar. Dessa grundformer utgör bildens sammanhållande bildkomposition. Särskilt kraftfull anses en diagonal från vänstra övre hörnet ner mot höger nedre hörn.

Bindemedel – det ämne som blandas med torrt pigment, för att hålla samman pigment och färg. Bindemedlet hjälper färgen att hålla sig på plats. För oljefärg är bindemedlet vanligtvis kallpressad linolja. För äggtemperamålning, är bindemedlet ägg, för äggoljetempera kokt linolja, damar eller för kaseintempera kasein. För akvarellfärg och gouache är bindemedlet gummi arabicum.

Chiaroscuro – ett italienskt ord som bokstavligen betyder ljusmörk. Används oftast för att beskriva en målning som skapas med starka kontraster, som Caravaggios.

Damar – ett naturligt harts, som används vid framställning av medier och lacker.

Död färg – en term som används för att beskriva en undermålning av en målning, när man använder en mager oljefärgmix. Blandningen är vanligtvis utspädd med terpentin som avdunstar snabbt lämnar och ett matt utseende.

Dry Brush – en effekt när du har väldigt lite fukt på din pensel för att anbringa färgen. När du använder en torr pensel behöver du mer av en skur av penselrörelser och det lämnar en trasig färgeffekt.

Duk– en uppspänd duk kan grunderas för att användas som underlag för en målning. Duken, av linne, bomull, siden eller annan väv, kan ha större eller finare gräng, preparationen kan vara mer eller mindre sugande. Duken kan spännas på en spännram eller limmas på en platta. För porträtt används oftast en duk med mycket fin gräng. Till oljefärg används en grund som inte är så sugande. Dessa val är dock också modebetonade. Braque och Picasso exprimenterade med sand i färgen för att på så sätt ge ytan mer struktur. Att skapa ett vibrato i färgen kan göras på många sätt.

Fett – detta beskriver oljeinnehållet i en oljefärg. Bränd umbra har exempelvis låg halt olja, så det är en snabbtorkande oljefärg eftersom det finns mindre olja i färgblandningen. Elfenbensvart har en hög fetthalt oljehalten så den tar längre tid att torka.

Fett över magert – innebär att varje efterföljande skikt av färg bör ha mer ”fett – olja” än det föregående skiktet. Om du målar på en indirekt metod, arbetar i lager, snarare än alla på en gång – à la prima, måste du följa denna regel för att förhindra sprickbildning.

Fernissor – oljor som linolja, valnöt olja och vallmofröolja har de kemiska egenskaperna för att skapa en fast, elastisk yta när den utsätts för luft, oxidation. Icketorkande oljor som är olämpliga för oljemålning är olivolja och mandelolja.

Film – ett fint lager av färg eller lack som har hårdnat. För lite bindemedel i färgen kan orsaka en ”svag färgfilm”.

Flockmedel – Kreatima flockmedel är ett medel på bentonitbas. Används för rengöring av tvättvattnet efter penseltvätt av vattenbaserade färger som akryl, vinyl, akvarell, gouache och tempera.

Foder – bevarande term för att placera en ny duk på baksidan av en försämrad original- oljemålning.

Format – lika viktig aspekt som själva måleriet och bilden och utförandet. En grundläggande idé är att ögat behöver kunna se både duken och motivet i en blick, så att de båda verkar i samma storlek. Visningsläget för ett verk är ungefär 6-12 meters avstånd från verket. Stående och liggande format är två val, som kanske avgörs mest utifrån motivvalet. Landskap liggande, porträtt stående är det klassiska förhandsvalen för din skrivare, kanske också det vanligaste valet för din målning med de motiven.

Flyktigt pigment – en fras som används för att beskriva att ett pigment är obeständighet och har en benägenhet att blekna eller ändra färg under inverkan av naturliga effekter såsom solljus, värme, vatten, etc.
Reynolds har målat många porträtt som har förlorat hudtoner eftersom han använde Alizarin crimson som var ett flyktig pigment. Numera har Permanent Alizarin karmosin en beständighet A.

AA – Extremt Permanent
A – Permanent
B – Måttligt Hållbar
C – Flyktigt

Obs! bör inte förväxlas med ljusäkthet som beskriver hur pigmentet påverkas av enbart ljus.

Galleriton – den gulaktiga färgen på gamla målningar vanligen orsakas av åldrande naturliga hartser som används i en målning eller lack.

Gesso – traditionella oljegesso är en blandning av lim, vanligtvis kaninhud, vatten, och krita, kalciumkarbonat, som används för att skapa en flexibel, men ändå absorberande yta för oljefärg att appliceras på. Panellack blandat med krita ger en underbar grund att måla både tempera och olja på. Med denna grund kan man grundera vanligt brunpapper, rullgardiner mm.

Gouache – också kallad täckfärg är en täckande vattenfärg som görs av mindre fint rivet pigment, än det som ingår i transparenta akvarellfärger. Liksom i ren akvarell utgörs bindemedlet av gummi arabicum. Bindemedlet har i billigare gouachefärger en tillsats av krita. Gouachemåleri är ypperligt för motiv som behöver bearbetas eftersom man kan måla från mörkt till ljust, alltså lägga mörkare färger och sedan tillföra ljusare detaljer, ett förfarande som inte passar för akvarell. Det är vanligt att man målar gouache på akvarellpapper.

Grisaille – en monokromatisk oljemålning som ofta används i undermålning eller som en svartvit målningsteknik. Grafik kan också tryckas som grisailletryck i tre bestämda nyanser: svart, ljusgrått och mörkgrått.

Grundering – sugande eller icke sugande beroende på vilket målarmedium som ska användas och vad som ska grunderas. En pannå bör isoleras innan den grunderas. Ett underlag för tempera bör ha en något sugande grund, ett underlag för oljefärg kan vara mindre sugande. Limvatten, kritvatten och zinkvitt, i lika stora delar utgör en bra grundering för många ändamål.

Grundmålning – ett tunt lager av färg, kan vara vit, men kompletteras ofta med en undermålning i en jordfärg. För porträtt används oftast en komplementär färg till hudtonen, alltså grönt, förslagsvis grön umbra, eller grönjord, för landskap, en röd ton, caput mortum eller pompejirött. På så sätt kan man låta undermålningen lysa igenom och skapa liv.

Gulfärgning – denna effekt på oljemålningar orsakas oftast av tre skäl: överdriven användning av linoljemedium,  någon av de lacker som är benägna att gulna med ålder, eller oftast en ansamling av smuts inbäddade i lack. En målning kan rengöras med hjälp av en brödbit som används som trasa för att ta bort intorkat smuts, detta görs bäst av en antikvarie.

Hue – märkning på en färg som betecknar en kombination av billigare pigment som nära imiterar tonen i ett dyrare äkta pigment, inte att förväxla med Hue/nyans/ton när man beskriver färger, som den uppfattade färgnyansen på ett objekt. Många giftiga pigment har ersatts med en billigare variant av hue, exempelvis Neapelgult. Neapelgult Hue varianten liknar dock inte på långa vägar det äkta pigmentet.

Ifyllnad – en målningsteknik som vanligen används av konservatorer att förena en målning som har lidit färgförlust. Målningen appliceras över endast skadade områden.

Impasto – färgytan skapas genom rörelsen av penseln. Impasto innebär vanligtvis tjocka, tunga penseldrag, men termen hänvisar också till de skarpa, fina texturer som finns i jämnare färgytor.

Imprimatura – från italienskan för ”första färgskiktet”, även kallad undermålning. Ofta är den första färgen som en duk grundats med, ofta rå sienna, som sedan påverkar tonen på hela målningen.  Kan också påverka målningen tonalitet, alltså färgomfång från mörkaste till ljusaste. Rubens, Singer Sargent och Anders Zorn denna tekniken med undermålning i sina målningar.

Isolera en grund- ett lim appliceras på tyg eller papper innan grundering för att täta och isolera materialet från att ge ifrån sig frätande ämnen. Det kan också användas för att täta träpaneler före målning. Isolering finns som är vattenbaserat, luktfritt, arkivbeständigt och färdigblandat.  Traditionellt används hudlim, men det finns färdigblandade preparat.

Kallpressad linolja – olja som ofta används i slipprocessen av oljefärger, oljan är extraherad från linfrö, utan användning av värme. Processen tar längre tid än att utvinna med hjälp av värme, men är en renare olja.

Komplementär färg– orange-violett, grönt-rött, blått-gult. Lagen om färgernas motsatsförhållanden. Är ljuset varmt blir skuggan kall, är ljuset kallt, varm skugga. Ögat producerar själv komplementärfärg. Stirra på en orange färg länge och snart ser du en violett färg bredvid.

Krackelyr – är den term som används för att beskriva de små sprickor och fina linjer som täcker ytan av gamla oljemålningar. De orsakas av krympning och förflyttning av marken och oljan färgytan. Krackelering är mycket fina ytsprickor eller linjer som visas på ytan av en lackfilm på grund av ojämlika torktider.

Kredering– underarbete för förgyllning, oftast piplera eller marmormjöl.

Lasyrer – den term som används för ett tunt, transparent lager av färg. Lasyrer används ovanpå varandra för att bygga upp djup och ändra färgerna i en målning. En lasyr måste vara helt torr innan en annan appliceras ovanpå. Traditionellt användes lasyrer ovanpå en svartvit undermålning kallad grisaille vars tunna skikt av färg sedan appliceras när den ursprungliga formen och valören hade fastställts.
De bästa färgerna som ska användas för glasyrer är pigment som har en genomskinlig kvalitet.

Ljusäkthet – ljusbeständighet är den kemiska stabiliteten hos pigmentets exponering för ljus. Artistkvalitet färg är ofta rankade enligt Blue Wool Scale (UK) eller American Society for Testing and Materials (ASTM) Ljusäkthet är särskilt viktigt för en målning eftersom den tid ett pigment behåller sin ursprungliga färgmättnad och värde avgör livslängden på konstverket. Obs: Inte att förväxlas med permanens som hänvisar till den kemiska stabiliteten hos pigmentet i samband med någon kemisk eller miljöfaktor, inklusive ljus, värme, vatten, syror, alkalier, eller mögel. Exempelvis är pigmentet Ultramarine blue extremt ljusäkta, men det kommer att blekna om borstas med en utspädd syra.

Ljusäkthetsnyckel:
I – Utmärkt ljusbeständighet
II – Mycket bra ljusbeständighet
III – Fair ljusbeständighet

Medium – blandningen som du lägger till din färg för att späda ut den, eller för att ändra konsistens, torktid och arbeta egenskaper.

Monokrom – en målning som skapas i ett intervall av nyanser och toner av en enda färg. Monokrom betyder en färg, till skillnad från polykrom, flerfärgad, en stil att måla framträdande från 1950-talet genom 1970-talet, med stora ”fält” eller områden med oljefärger, avsedda att framkalla en estetisk eller känslomässig respons genom bara färgen. Kleinblå är ett uttryck som stammar från Yves Kleins monomkromt blå verk.

Målarstav – en träpinne används för att luta sig mot när man målar fina detaljer. Den har ett långt handtag med en kudde i ena änden, luta den på ett torrt område av duken för att stödja armen när man målar en detaljerad del. Du kan helt enkelt göra din egen genom tätt linda en bomullstuss i en boll i slutet av en lång träpinne. Täck toppen med bomullsboll och bind fast den med en bit tyg eller sämskskinn. Låt din hand vila mot käppen, och käppen vilar mot målningen, när du målar detaljer.

Naturlig lack – träd hartser: Mastix och damar, fossila hartser: Copal och ambra, och insektshartssekret: Shellack.

Palett– din palett ska hållas lika ren som din själ. En palett är vanligen gjord av polerat eller lackerat trä eller kryssfanér och har oftast en karaktäristisk form med ett hål för att ge ett bra tumgrepp. Ordet kommer från diminutivformen av latinska pala, spade, spadblad, skulderblad. Ordet palett används också som synonym till spektrum i vardaglig mening.

Pannå – skiva av trä, träflis eller plywood som grunderats för att användas som underlag för målning.

Penseldrag – detta beskriver det karakteristiska sätt med vilket varje konstnär målar. Det är som din personliga handstil på din tavla. En stor pensel håller mycket färg och kan ge ett långt penseldrag, en mindre pensel kan bara hålla färg för kortare penseldrag. Svinborst eller mårdhår kan med tiden tappa sin spänst. Kasta penslar som är spretiga.

PlastfärgLäs mer om plastfärg här>>

Platt färg – måleriet tillämpas i en fast, platt färg, som färgen på din vägg hemma, en dekorfärg eller en inom måleriet omnämnt som lokalfärg. En färdigblandad färg kan motsvaras av en färg på skärmen, ljusfärg, men måste då översättas. Ljusfärg till tryckfärg, ett färgsystem till ett annat. CMYK till RGB. CMYK och RGB kan översättas med hjälp av Pantones Färgkatalog som innehåller recept för alla PANTONE©-nyanser.

Plein air – en målning som skapas utomhus snarare än i en studio. Termen kommer från den franska ”en plein air” betyder ”i det fria”, även kallat berbourmåleri.

Pigment – pigment är ämnet eller pulver som gör upp färgen på en färg. Pigment är antingen organiskt, kolbaserat, eller oorganisk, mineralbaserade.

Riva färger – en process att slipa torrt pigment med ett bindemedel, pigmentet rivs vanligen med en palettkniv och mals sedan ner till en tunnare, smidigare konsistens med hjälp av en glasrivare och en marmorskiva.

Raffinerad linolja – gjord av linfrön. Det tillför glans och transparens till färger och finns i flera former. Det torkar mycket grundligt, vilket gör den idealisk för undermålning och första skikt i en målning. Raffinerad linolja är en populär, blek till ljusgul olja som torkar inom tre till fem dagar.

Retuschering – det arbete som utförts av en konservator för att ersätta förlorade delar av eller skada i en målning.

Schumring – mycket tunt skikt av opak eller halvopak färg som delvis döljer underskiktet. Schumring är målningsteknik där ett tunna färglager borstas över varandra så att fläckar av färgen under lyser igenom. Det kan göras med en torr borste eller med färg på en trasa.

Serracolla – bivax, smält bivax uppvispat med hjorthornsalt bildar en salva, kan göra en lösflytande temperaemulsion mer pastos.

Sfumato – från det italienska ordet för sfumato är en teknik för målning i tunna glasyrer för att uppnå en dimmig, molnig atmosfär, ofta för att representera objekt liggande långt från bildplanet.

Siccativ – ett material, oftast en vätska som blandas i färgen som ett målarmedium, som påskyndar torktiden för oljefärg. Kan dock påverka oljefärgen negativt och göra att färgen mörknar.

Sjunka in – detta händer när färgmediet absorberas av det underliggande lagret av färg, kan detta bero på en alltför absorberande eller ojämnt sugande underlag. Det kan resultera i en visuellt inkonsekvent yta, vissa delar glänsande, vissa delar matta.

Slutfernissa – ett slutligt skikt som kan appliceras över en färdig målning. Fernissa skyddar en målning från miljö smuts och damm och rengöring och bevarandesyfte. Inte att rekommendera för temperamålningar.

Staffli – anordning på vilken måleriarbetet kan vila. Olika utförande finns som bords eller golvstaffli, höj och sänkbart, bärbart för friluftsmåleri eller stationärt för studiomåleri.

Stöd – själva materialet eller ytan på vilken en målning skapas, till exempel; papper, canvas, panel.

Terpentin – den traditionella lösningsmedlet för en torkande olja, t.ex. linolja. Destillerade från hartset från vissa träd, till exempel europeisk lärk, vit gran, och amerikansk tall. Det används för att ”skära igenom” oljan i oljefärger, men på grund av denna förmåga, den har en stark lösningsmedelslukt så är bäst används i ett väl ventilerat utrymme.

Torktid – hur lång tid färgerna behöver för att torka. Olika oljefärger innehåller olika mängder olja, bindemedel, beroende på hur lätta råvarorna som ska blandas är. Vissa färger är snabbtorkande (t.ex. bränd umbra) och andra torkar långsamt (elfenben svart).

Undermålning – inledningsskedet eller första skikt av en oljemålning utförs vanligen med hjälp av en monokrom eller död färg som en bas för kompositionen.

Valör – ljusare eller mörkare färg, snarare än den faktiska färgen.

Velatura – väsentligen glas med en ogenomskinlig färg. En metod för att justera färgerna genom att tillämpa semi-opaka eller opaka lager av färg över ett område på torr färg.

Äggtemperamålning – ägg, antingen helt, äggula eller vita, kan användas som pigment bindemedel. Temperamålning används ofta som en undermålning för en oljemålning och var mycket populär fram till slutet av fjortonhundratalet, för att sedan återupptäckas igen på 1900talet.

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

5 Comments to "Ordlista för målare"

  1. Arvin Jonsson skriver:

    Många många tak för delar sådan en informativ artikeln med trevlig förklaring.

  2. Walter Karlsson skriver:

    Men vad är färgmedium då?

    • Eva Lindgren skriver:

      Färgmedium är ett samlingsbegrepp för alla olika sorters färgbindare, alltså det som håller samman pigmentet så att du kan fylla din pensel med det och anbringa det på valfri yta. Färgmedium kan vara akvarell, gouache, tempera, olja, alkyd m.fl. Färgmedium är alltså inget man har vid en seans och får kontakt med andar eller så, även om målandet i sig kan vara nog så andligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Whatever. Eva Lindgren skriver om det.