Som bindemedel i äggtempera  fungerar äggulan som en naturlig emulsion, till vilken olja, hartser och terpentin kan blandas.

Äggoljetempera

Ägg-olja-emulsion ger en trögflytande färg som gör den finaste penseldrag för små detaljer i målningar.

Hela ägg (gulan och VIT) Ett medelstort ägg
STAND OLJA ELLER rå linolja 2/3 volym av äggskal
DAMAR 1/3 volym av äggskal

Hur man förbereder : knäck ägget och häll innehållet i en flaska eller burk.
Eventuellt kan du låta innehållet passera genom två skikt av ostduk för att finfördela det.
Använd äggskalets stora del och fyll med linolja och häll ned i ägget, använd äggskalets lilla del och fyll med damar och slå ned i blandningen.
Tillsätt lika mycket vatten som den mängd ägg, olja och damar utgör (alltså volymen av ca 2 ägg)
För att hindra emulsionen från att härskna tillsätt några droppar kryddnejlika/lavendel olja.
Omskakas före användning.

Hur emulsionen används : Emulsionen blandas med torra malda pigment eller pigment lösta med destillerat vatten, i en sådan mängd att man får önskad konsistens.

Vill man ha en fastare konsistens kan man tillsätta serracolla, en emulsion av bivax och hjorthornsalt.
Vattna färgerna så att de inte torkar över natten.
I plastmuggar täckta med plastfolie kan färgerna hålla sig mycket länge, vilket gör dem till mycket miljövänliga
då mycket liten mängd försvinner ut i avloppet eller förbrännings sopor.

Äggoljeemulsion

Medan ren äggtempera inte tillåter dig att mjuka upp eller göra mjuka övergångar mellan färger, ger detta recept temperan några av de egenskaper som finns i oljefärg.

Hela ägg (gulan och VIT) En medelstor ägg
Rå linolja 1/4 volym av äggskal
VIT VINÄGER 4 droppar

Hur man förbereder : knäck ägget och häll innehållet i en liten, ren burk. Tillsätt olja, stäng burken med lock, och skaka innehållet kraftigt tills det lösts helt. Häll i vinäger sist som ett konserveringsmedel för att förhindra snabb förruttnelse. Häll eventuellt blandningen genom två skikt av ostduk in i en annan burk.

Hur man använder : Denna emulsion kan förtunnas med vatten och är mindre fet än andra emulsioner. Blanda pigment eller pigmentpasta i emulsionen, men bara tillräckligt för att använda till en målnings session. Denna färg kan användas direkt på gesso paneler eller våt-i-vått på färsk färg. Principen fett på torrt gäller också här.

Äggoljeharts

Vallmofröolja är ljus i färgen, fördröjer torktiden och gulnar mindre än linolja.

ÄGGULA 2 normalstora ägg
Damar 1/4 volym av äggskal
LINOLJA 1/8 volym av äggskal
Vallmofröolja 1/8 volym av äggskal

Hur man förbereder : Separera äggulan från vitan, kasta vitan och placera äggulan i handflatan. Rulla äggulan försiktigt från en handflata på den andra, torkning av den tomma handflatan. När gulan blivit ganska torr, plocka upp äggulan mellan tummen och pekfingret och lägg över den i en ren, liten burk. Punktera gulsäcken i burken.

Blanda oljor och harts, rör dem sedan ned i äggulan, droppe för droppe, tills emulsionen är klar.
Tillsätt vatten för att tunna emulsionen efter behov.
För att bevara denna emulsion tillsätt några droppar kryddnejlika olja eller 2% fenollösning (flytande karbolsyra).

Hur emulsionen används: Använd denna färg recept att måla direkt på paneler eller för att måla på en kasein eller lim tempera undermålning. Blanda pigment eller pigmentpastan i emulsionen, men bara tillräckligt för att använda till en målnings session.

Kaseintempera

Hård och fuktresistent, kaseintempera är en snabbtorkande tuff färg.

kaseinpulver 40 gram
VATTEN 250 ml
HJORTHORNSSALT 20 gram

Hur man förbereder : Använd endast färskt kasein för detta recept, eftersom det förlorar sin styrka om den förvaras under långa perioder. Du kan ersätta hushållsammoniak med ammoniumkarbonat, om du minskar mängden vatten i receptet. Sikta kaseinet sakta i hälften av vattnet, och eliminera alla klumpar. Tillsätt ammoniumkarbonat och rör om. Låt blandningen stå ungefär en halvtimme innan du rör i resten av vattnet. Kombinera torra pigment med kaseinemulsionen för att bilda en pasta. Blanda pigmenten väl att säkerställa en smidig färg. Kasein kräver inte tillsats av ett konserveringsmedel eftersom ammoniumkarbonat är konserverande.

Hur emulsionen används: måla direkt på paneler med borstpenslar, var noga med att hålla penslarna i vattnet när de inte används och tvätta dem noggrant med tvål och varmt vatten efter användning.

Kasein-olje-damartempera

Denna emulsion ger en färg som är snabbtorkande och tillåter tjock, impasto i blandade tekniker.

CASEIN TEMPERA (Se ”kasein Tempera” ovan) 6 delar
STAND OLJA 2 delar
Dammar VARNISH (Se ”Dammar Varnish” nedan) 1 del

Hur man förbereder : Blanda olja och damar i en flaska och skaka innehållet kraftigt. Med kaseinmålning och torra pigment arbeta upp färger på en palett eller i en skål. Använd en palettkniv att slipa varje torrt pigment till en styv pasta med kasein. Droppe för droppe, tillsätt olja och damar blandningen till kaseinmålning. Om det behövs, tillsätt lite ammoniumkarbonat för att säkerställa att olje harts och kasein kombinera ordentligt. Du kan späda denna emulsion med vatten.

Hur du använder : Applicera denna emulsion direkt till en gesso panel. Du kan variera receptet genom att lägga en större andel av olje harts (upp till två gånger så mycket) för större flexibilitet och lägre torktid. Denna snabbtorkande färg kommer att ställa upp i 10 minuter eller mindre och måste användas när färska.

Gummi arabicum Tempera

Gummi arabicum, dragantgummi, körsbärsträd-gummi och dextrin kan användas som grund för gummitemperaemulsioner.
Vattenlösliga gummi arabicum är en huvudbeståndsdel i vattenfärg. De är lätta att göra, ogiftiga och snabbtorkande.
Gummi arabicum är inget av de mest använda formerna av tempera.

GUMMI ARABICUM 1 del
VATTEN 2 delar

Hur man förbereder : I en dubbelblind panna värma upp vattnet och rör i gummi arabicum. Pulveriserad gummi tar mindre tid att lösa än klumpar, men fullständig upplösning kräver fortfarande ungefär två dagar. Efter det att lösningen svalnar, täcka och lämna den tills lösningen är klar. Sila gummi-vatten genom två skikt av ostduk i en ren burk. Förvara denna lösning kyld när du inte använder, eftersom det förstör lätt. Du kan lägga till en liten mängd glycerin (högst 5 procent) till denna lösning för att minska sprödhet i den slutliga färgfilmen. Tillsätt några klumpar av kamfer till denna lösning som konserveringsmedel.

Hur emulsionen används: Blanda pigmentpastan med gummilösning i en tunn pasta och måla direkt på papper, pergament eller panel. För täckande färg, använda en större del av pigment till gummilösningen. För transparent akvarellteknik, tunna ut pastan med vatten. När målningen har torkat kan den lackas.

Dragantgummi Tempera

Dragantgummi, till skillnad från gummi arabicum, löser sig inte i vatten. Snarare, absorberar det vatten för att bilda en suspension.
Dragantgummi är ett slags stabiliseringsmedel som också används inom livsmedelsindustrin men även till torrpasetellkritor.

dragantgummi 1 del
VATTEN 30 delar
ALKOHOL tillräckligt för att fukta tuggummi

Hur man förbereder : finpulvriserat dragantgummi är vanligare och är lättare att använda än klumpar av gummit. Lägg gummit i en ren flaska och tillsätt tillräckligt alkohol för att göra en mjuk pasta. Tillsätt vatten sist och skaka . Dragantgummi kräver ungefär två dagar för att absorbera allt vatten och att svälla till en slemmig lösning. Sila lösningen genom ostduk över in i en annan ren flaska för att erhålla en mer enhetlig konsistens. Du kan addera en liten mängd glycerin (högst 5 procent) till denna lösning för att minska sprödhet.

Hur emulsionen används: Gör en pasta av torra pigment och vatten, och blanda med gummilösning till en tunn pasta och måla direkt på papper, pergament, duk eller panel. När målningen har torkat kan lackas.

Gum-hartsemulsionen

Använda en gummi arabicum, dragantgummi eller körsbärsträd gummilösning som grund för denna emulsion. Gummilösningen har en svag emulgerande kraft därför är det viktigt att inte använda mer än en del olja eller 2 delar harts till 4 delar av gummilösning.

Gummilösningen (se ovan) 6 delar
Copaiba BALSAM ELLER kanadabalsam 1 del
TERPENTIN 2 delar

Hur man förbereder : Kombinera Copaiba eller kanadabalsam och terpentin tillsammans i en ren burk och låt balsam för att fullständigt lösa med lösningsmedlen. Blanda alla ingredienser vid rumstemperatur i en ren flaska; locket och skaka kraftigt för att emulgera. För en olja-hartsemulsion, minska mängden av balsam och lösningsmedlet genom en halv och tillsätt en del av stativet olja till receptet.

Hur emulsionen används: Använd på alla storlekar support-papper, kartong, panel eller duk. Gör en pasta av torrt pigment och vatten, och kombinera sedan med emulsionen. Tunna lager av färg kommer att torka inom en timme. Späd denna färg med vatten.

Lim Tempera

Animaliskt lim blir en mycket stark limlösning, som kan användas som bas i en emulsion. Det ger en snabbtorkande färg när det blandas med pigment.

Hud eller kaninskinns LIM 1 del
VATTEN 10 delar

Hur man förbereder : Blötlägg pulveriserad lim under natten och värm sen i en dubbelpanna tills det lösts. Värm inte över 160º. Tillsätt alun (aluminiumsulfat) till lösningen för att härda och bevara lim.

Hur emulsionen används: Förvara lösningen varm medan du använder den men överhetta aldrig den eller värm den över direkt värme. Gör en pasta av torrt pigment och vatten, och blanda det med en palettkniv i den varma limlösningen. Använd borstpenslar för att applicera färgen direkt på panel. Målning i tunna skikt ger de bästa resultaten då för tjock färg tenderar att spricka.

Gelatin Tempera

Gelatin ger en billig, snabbtorkande färg och är idealisk för förgyllning när det blandas med poleringslera för blankast möjliga yta.

Gelatin GRANULAT ELLER PULVER 1 del
VATTEN 8 delar

Hur man förbereder : Blötlägg gelatinet i vatten i 15 minuter eller tills gelatin sväller. Värme i en dubbel-panna tills gelatinet löst sig. Addera alun till lösningen för att härda och konservera gelatinet.

Hur man använder : Förvara lösningen varm medan du använder det men överhetta aldrig eller värma den över direkt värme. Gör en pasta av torrt pigment och vatten, och blanda omsorgsfullt denna pasta med en palettkniv ner i den varma gelatinlösningen på en glasplatta. Använd borstpenslar och måla direkt på paneler i tunna skikt.

Damarfernissa

Damarharts finns i blekgula klumpar, och tjänar många syften som målningsmedium eller slutfernissa.

Damar klumpar 1 del
TERPENTIN 1 del

Hur man förbereder : Placera hartsklumpar och terpentin i en väl tillsluten flaska, skaka dagligen tills hartset är upplöst, vilket kommer att kräva ett par dagar. Om Dammar klumpar innehålla föroreningar, sila genom cheesecloth i en ren flaska.

Hur emulsionen används: Om du vill använda damar som en slutlig lack på en temperamålning späds lösningen med fyra gånger så mycket terpentin. Detta recept kombineras med andra ingredienser för att göra målningsmedium. Denna damarlösning torkar efter ungefär en timme.

Framställning av pigment för Tempera

Pigment avsedda för användning i tempera och emulsionsfärger är bäst att köpa i form av ett finfördelat, torrt pulver. Naturliga mineralpigment, såsom cinnober, azurite och malakit, är bättre att använda i relativt grovt mald form. För att säkerställa en smidig färg, blanda torrt pigment med destillerat vatten till en styv pasta och lagra den i denna form före tillsats av emulsion för att måla. Proportionen av pigment för att måla varierar kraftigt för varje olika pigment och bindemedel. Således, till exempel, kan samma mängd ockra kräva endast en del av gummiemulsion men två delar kaseinemulsion.

Färger som du tänker täcka med fernissa (inget jag rekommenderar, dock!!) bör ha en högre andel av pigment och bindemedel, än tavlor du inte planerar att fernissa. Det är bättre att inte att blanda tillräckligt bindemedel med pigment än för mycket bindemedel. Brist på bindemedel kan lätt korrigeras genom att impregnera den torkade färgytan med hjälp av samma emulsion spädd med vatten och applicerad med en mjuk borste. Var försiktig här!! Bemålade ytor kan resa sig och krackelera då de sugit upp mer emulsion. Det kan ocskå orsaka flammighet i mörka partier

Vid framställning av pigment för matta färgfilmer, mörk-tonade färger fungerar bäst med emulsioner innehållande en högre oljehalt. Emellertid bör ljus-tonat pigment användas med emulsioner med en mindre halt av olja.

Under lång tids förvaring, kan pigment förlora sin förmåga att blanda med vatten eller emulsion. Addera då en liten mängd sprit, etylalkohol, isopropylalkohol eller oxgalla till emulsionen.

Här är några observationer om användningen av vissa pigment i tempera och tempera-emulsioner:

Kadmiumrött, Madder Lake, och Neapelgult Låt inte dessa pigment komma i kontakt med metall. Blanda alltid dessa pigment med keramik, sten eller glas mortelstöt, och använda plastknivar vid blandning på en palett.

Kromrött och kromgult , ett tegelrött kristallpulver, blykromat som kan med framgång användas i tempera, men den inte tål alltför hård finmalning då den får en gul nyans. Den är inte allmänt använd eftersom det saknar glans och lätt påverkas av svavelgaser .

Cinnober är ett klarrött, naturligt mineralpigment, som består av kvicksilver sulfid. Det används ofta i ryska ikonmåleriet sedan 12-talet och i oljemålning sedan 18th century. Den används framgångsrikt i tempera och olja målning och är ganska permanent.

Hematit är en mörk, körsbärsröd naturlig mineral som har en gulröd eller brunröd nyans. Den består av järnoxid med lera och kvarts, har utmärkt täckförmåga, och är ogenomtränglig för alkalier och svaga syror. Det har använts sedan urminnes tider och med framgång i alla målningstekniker.

Blyvitt eller flake vitt kan i äggtemperaemulsion gulna och få en smutsig nyans som ett resultat av kontaminering med vätesulfid som kan vara närvarande i äggemulsioner. Blyvitt är giftigt och inte ett pigment som används idag annat än i restaureringssyfte, så det problemet lär inte uppstå.

Prussian Blue är mycket känslig för alkalier, såsom ammoniak som används i kaseintempera, vilket gör att det bli brunt, särskilt om det förvaras under långa perioder som en förberett pigment.

Blymönja , minium eller orange mineralrött. Bly gjort genom upphettning blyoxid eller blyvitt under några timmar vid en temperatur över 480º C. I ryska ikonmåleri, blev det ofta använt i stället för det dyrare cinnoberröda.

Ultramarin är känslig för svaga syror.

Umbra kräver en stor mängd emulsion för att bilda en pasta vilket fördröjer torkningstiden, så att det kan lösas upp av vatten under en tid efteråt. Det är också ofta separerar från bindemedel och sönderdelas i kaseinemulsioner. För att undvika detta en liten mängd ammoniumhydroxid kan tillsättas till pigmentet vid blandning med bindemedlet.

Vermilion  (Se Cinnabar )

Zinkvitt eller zinkoxid (som blyvitt) är känsligt för syror, såsom vinäger. Zinkvitt har betydligt bättre täckförmåga i tempera än i oljefärg.